0
sync logo
SYNCBlog משרד הבריאות

מה דעתכם על רפורמת התמרוקים? (או ״כיצד לנצל נכון את רפורמת התמרוקים״)

אוגוסט 2023

אפשר להגיד שצברנו ותק קל מאז נכנסה לתוקף רפורמת התמרוקים לחיינו באפריל 2023 וכעת זו הזדמנות מצוינת להתייחס לתקופה הקצרה שחלפה, ללמוד מה היה לנו עד כה ולהסיק מסקנות לעתיד הצופה בנו מתנהלים במסגרת הרגולציה החדשה לתמרוקים ומה האפשרויות שעומדות בפנינו.

 

אבל לפני שנסקור את האפשרויות העומדות בפנינו, כדאי להכיר במציאות ולהבין מה מסתתר בה – עד כה נרשמו בישראל באמצעות נוטיפיקציה (הודעה על אישור שיווק) פחות מ- 300 תמרוקים, לעומת מעל 1,200 שנרשמו באמצעות יחידת התמרוקים.

 

אמנם אנו מדברים סה״כ על תקופה של 4 חודשים, אבל היחס שציפינו לו הפוך... (או לפחות שאני הערכתי) כאשר הסיבות האפשריות לכך, בין השאר, הן:

 

הסיבה האפשרית הראשונה היא שהרגולציה החדשה לתמרוקים ועולם הביטוח בישראל עדיין לא מתואמים באופן מלא ביניהם, מה שמכביד על ההתנהלות הביטוחית הנדרשת להפצה ושיווק תמרוקים.

 

בהקשר לכך, ניתן לראות מגמה של סוכני ביטוח שלמדו את עיקרי הרגולציה החדשה והתאימו את הצורך הביטוחי מול חברות ביטוח מחו״ל המאפשרות לכלול בפוליסה חבות מוצר לתמרוקים ואחריות מקצועית לנציג אחראי תמרוקים. אמנם מדובר בביטוח לא זול ולעיתים אף יקר משמעותית ביחס לתמרוק – אבל קיימות אפשרויות להפחית את העלות הזו מצד היבואן, כמו שימוש בנציג אחראי חיצוני שמספק את השירות למספר גורמים ואז נהנים ממטריית ביטוח אחריות מקצועית של הנציג האחראי החיצוני. אפשרות נוספת היא ליהנות מביטוח חבות מוצר של היצרן ולבקש להיכלל בפוליסה שלו תחת המוצר שלו.

 

הסיבה האפשרית השנייה היא שקיים חשש לעבור מרישיון תמרוקים במשרד הבריאות לאישור שיווק באמצעות נוטיפיקציה. החשש נובע בשל נטילת אחריות על התמרוקים המשווקים לפי שיטת אישור שיווק באמצעות הודעה (נוטיפיקציה).

 

אין ספק שהחממה המוכרת כ- ׳משרד הבריאות׳ היתה האפשרות היחידה עד כה בישראל לאישור שיווק תמרוקים ולכן המעבר לשיטה החדשה מהווה שינוי תפיסתי, אבל גם יכול להיות יעיל ואפקטיבי יותר ולכן שווה לשקול אותו, על אף נטילת האחריות. מה גם, שחשוב להבין כי האחריות היא אותה אחריות באישור שיווק באמצעות הודעה (נוטיפיקציה) גם במקרה של אישור לפי רישיון תמרוק – אם חלילה יקרה משהו, משרד הבריאות אינו צד אלא גורם מאשר ומפקח בלבד ואינו נושא באחריות... חשוב להכיר בזה.

 

הסיבה האפשרית השלישית היא כנראה שמספר התמרוקים שנרשמו ברישיון תמרוק כולל הגשות לרישום קודם המעבר הרשמי לרגולציה החדשה וייתכן שבהמשך נראה ירידה ביחס בין שיטות אישור התמרוקים. המגמה הזו נראתה בשנת 2013 במעבר האירופי לרגולציית התמרוקים 2009/1223 ולקח זמן עד שהשוק התיישר. לכן, להערכתי גם בישראל, ככל שנתקדם ברגולציה החדשה לאישור שיווק תמרוקים ונתרחק ממועד המעבר אליה, נראה את המספרים מתיישרים לכיוון נוטיפיקציה.

 

כעת, כאשר מבינים קצת יותר את הרפורמה שהובילה לרגולציה החדשה לתמרוקים וכיצד השוק מקבל אותה עד כה, אנו יכולים להתקדם צעד קדימה ולפתוח את כוון המחשבה שלנו כיצד לממש את הרגולציה לטובה. לדוגמא:

 

הזמן משחק תפקיד. אישור שיווק באמצעות הודעה הנו תהליך מהיר שאורך פרק זמן קצר שניתן לספור בימים, לעומת אישור שיווק באמצעות משרד הבריאות שיכול להגיע גם לתקופה של מספר חודשים. עבור שוק משתנה בתדירות גבוהה כמו תחום התמרוקים, קיימת חשיבות גבוהה לגמישות רגולטורית והיכולת לתכנן שיווקית ולצאת במכירות בזמן קצר הוא פקטור חשוב ואף משמעותי.

 

השוק נפתח והיכולות התרחבו. אפשר לייבא תמרוקים שלא ניתן עד כה בשל מגבלות רגולטוריות – להכיר בכלים שעומדים לרשותנו הנו יתרון משמעותי לאיתור ספקים חדשים עם מוצרים מדהימים שמעוניינים בשיתופי פעולה עם השוק הישראלי.

 

שילוב טכנולוגיות מחוץ לעולם הפורמולטורי. בינה מלאכותית היא דוגמא קלאסית, מדובר על תחום עולה בקצב מסחרר שפותח אותנו לעולם חדש שאנו עדיין לא רואים את הגבול שלו. היכולות הפונקציונאליות של מערכות הבינה המלאכותית לניתוח, הערכה והמלצה בהתבסס על נתונים היא עצומה וגם לענף התמרוקים יכולה לסייע. כדאי להכיר!

 

ניצול היכולות והקשרים שקיימים לנציג האחראי מול יצרנים נוספים והתקשרות עמם כמפיץ ישראלי עבורם. כחלק מהפעילות השוטפת של כל יבואן, איתור ספקים חדשים ותמרוקים מעניינים הנו חלק יומיומי שדורש התעסקות וזמן רב. אצלנו בסינק פרויקטים לדוגמא, מגיעות פניות רבות מספקים בחו״ל שמבקשים לחבר אותם ליבואנים מפיצים מקומיים, במטרה לחדור ביחד לשוק הישראלי. תשקלו לבקש מהנציג האחראי שלכם שיחבר אתכם לפניות כאלו ולבחינה שלכם.

 

גם עבור יצרני תמרוקים, השוק העולמי נפתח ופרקי הזמן הקצרים שהיו מקובלים עד כה ברגולציות חיצוניות, אומצו כעת גם בישראל וב- One Stop Shop אנו יכולים לספק עבורכם, בנוסף לאישור בישראל, גם אישורי שיווק בינלאומיים (ארה״ב, אירופה, אנגליה, שוויץ, ברזיל ועוד).

 

לסיכום, רפורמת התמרוקים נכנסה לתוקף והמגמה היא לאישור שיווק באמצעות הודעה (נוטיפיקציה) כאשר הדרך הנכונה היא להכיר את היכולות הקיימות לפי הרגולציה החדשה לתמרוקים בישראל וללמוד ממגמות דומות ברגולציות בינלאומיות שנחשבות כוותיקות במסלול זה. הסבירות הגבוהה היא שרגולציית התמרוקים תוביל גם מגמות דומות במוצרים נוספים המיובאים לישראל ונדרשים כיום לאישור גורמים ממשלתיים/ ציבוריים במעבר למסלולים מקוצרים שמאפשרים גמישות רבה יותר בתכנון רגולטורי ובאפשרויות שיווק ומכירות בישראל ומחוצה לה.

 

בהצלחה.

צרו קשר
cross
0
    Empty cartBack to shop