0
sync logo
SYNCBlog תקני ISO

בקרת איכות, הבטחת איכות ומה שביניהן

מרץ 2015

בקרת איכות מהווה חלק מהתהליך הניהולי של כל פרויקט, כאשר בקרה זו כוללת שלבים והיבטים רבים, לצד תקנים בינלאומיים מובילים וארגוני תקינה המבטיחים עמידה בסטנדרטים אחידים. מלבד תהליכי בקרת האיכות, ישנם גם תהליכי הבטחת איכות, ניהול איכות והיבטי איכות נוספים בשרשרת הייצור, הניהול והאספקה.

לאורך השנים, בתהליך ארוך ומורכב שכלל גישות ודיסציפלינות רבות, נושא האיכות הלך והתפתח בתעשייה העולמית והישראלית, כאשר מדובר על תהליכי איכות בכלל מגזרי הפעילות, החל מתעשייה מסורתית ועד היי-טק וכיוצא באלו.

בקרת איכות מהווה חלק מהתהליך הניהולי של כל פרויקט, כאשר בקרה זו כוללת שלבים והיבטים רבים, לצד תקנים בינלאומיים מובילים וארגוני תקינה המבטיחים עמידה בסטנדרטים אחידים. מלבד תהליכי בקרת האיכות, ישנם גם תהליכי הבטחת איכות, ניהול איכות והיבטי איכות נוספים בשרשרת הייצור, הניהול והאספקה.

בקרת איכות

בקרת איכות - הגדרה

לתהליכי בקרת איכות ולתקנים המתאימים יש חשיבות רבה מאוד ויתרונות רבים הן עבור הארגון עצמו וכמובן שעבור הלקוחות. אך ראשית יש להבין את ההגדרה הכללית של תהליך איכות קפדני זה. בקרת איכות או הבטחת איכות מוגדרות כטכניקות המיועדות לבדיקת איכותו של מוצר או שירות, כאשר טכניקות אלו מיושמות כך שישנו תהליך מתמשך ושוטף של איתור פגמים ומגרעות במוצר/שירות או תהליך הייצור שלו, איתור מקור התקלות ובסופו של דבר הבטחה כי התוצר הסופי הינו איכותי ברמה הגבוהה ביותר וללא פשרות.

כך, תהליכי איכות במפעלי תעשייה כוללים בחינה מתמדת של שלבי הייצור של מוצרים, כולל ביצוע מדגמים אקראיים של מוצרים לבחינת איכותם, העברת כל מוצר שלב של בדיקות איכות במחשב לפני השקה וכך גם לגבי שירותים שונים שניתן לבחון בשיטות מוכחות וטכניות.

חשיבות האיכות והיתרונות שבביצוע יעיל של התהליך

השורה התחתונה היא כזו שכאשר לקוחות הארגון מקבלים מוצר/שירות איכותי יותר וכמה שיותר נקי מפגמים, כך הארגון יצליח יותר, יפעל באופן בר קיימא יותר ויוכל לצמוח תוך כדי עמידה ביעדים. לחלופין, שחרור מוצרים לא איכותיים או לא אחידים מספיק לשיווק - יוביל לבטח למוניטין רעוע של הארגון, לקוחות לא מרוצים, עלויות נוספות הקשורות להחזרות ותיקונים. זהו מודל עבודה שאינו בר קיימא בעולם העסקי והארגוני של ימינו.

את החשיבות של הבטחת איכות ניתן לראות בכך שכיום ניהול איכות הוא מקצוע של ממש, יש מנהלי איכות ומחלקות איכות שלמות בארגונים, ארגונים מקפידים ליישם תקני ISO רלוונטיים ולהצטייד בתעודות המתאימות – פשוט כי לאיכות והקפדה עליה כחלק אינהרנטי משרשרת הייצור והאספקה הם מסר ללקוחות, מסר של אמינות, אחידות וכמובן איכות. כך שמעבר ליתרונות שבאספקת מוצרים איכותיים ואחידים ללקוחות וניהול תהליכי ייצור באופן יעיל, בקרה על איכות המוצר מציעה גם יתרונות שיווקיים ותדמיתיים לא מבוטלים.

איך זה עובד בפועל?

תהליכי בקרה או ניהול איכות אינם נוגעים רק ישירות לאיכות המוצר או השירות שהארגון מספק, הבטחת איכות נוגעת גם בייעול תהליכי ייצור, ניהול כלכלי יותר וחיסכון בזמן כמשאב מהותי כיום. הבטחת איכות כוללת שימוש בכלים סטטיסטיים ומתמטיים מורכבים, מודלים ממוחשבים וכמובן בדיקות פיזיות רבות ומגוונות לאורך שרשראות הייצור והאספקה. בקרת איכות פועלת לכל אורך שלבי הייצור, מתחילתם ועד סופם ואינה כוללת רק בחינה סופית של המוצר (כך ניתן לאתר פגמים מוקדם ולחסוך זמן וכסף). טכניקות המיושמות כיום בבקרת איכות, פועלות לרוב על פי תקני ISO רלוונטיים וכוללות אוטומציה מלאה, הפעלת חיישנים מתקדמים על קווי ייצור, בחינת תהליכי הייצור עצמם, תוכנות איכות מיוחדות, יישום טכנולוגיות בקרה מתקדמות וכמובן אנשי מקצוע המוכשרים בתחום המתפתח של ניהול איכות.

 

למידע נוסף ושיחת ייעוץ חינם, השאר פרטים ונחזור אלייך בהקדם.

צרו קשר
cross
0
    Empty cartBack to shop